torsdag 16 september 2010

fantastisk människa


Fränsta, hösten 2006

Det var ungefär här allt började. Historien om en kille som jag träffade på en folkhögskola i skogen utanför Sundsvall.

Jag fick rätt tydliga instruktioner av en kompis som sa att alla på folkhögskolor har dreds och är konstiga, och färsk som jag var så tog jag med mig de kunskaperna och åkte till Fränsta. Tre dagar senare pratade jag med min vän i telefon som frågade och jag svarade att det fanns två med dreds på skolan, en tjej från Tyskland och en snubbe som gick i min klass.
"Han verkar soft", gissar jag att jag sa.


Mathias, den där dimmiga dagen i Fränsta, hösten 2006.

Den där softa snubben har i efterhand visat sig vara jävligt najs. Vi fattade snabbt tycke för varandra och gjorde tillslut allt ihop. Han sa att hans flickvän dessutom bodde i Sydafrika, -exotiskt, tänkte jag.
Det som var bra med Mathias var vi var lika skoningslöst fria båda två. Båda tyckte att det var en jättebra idé att plåta Vikbron i soluppgång och gå upp innan solen. Båda tyckte att det var lika coolt att köpa varsitt flak Kung på gröna skylten i Ånge. Båda tyckte att det var en bra idé att sitta och titta på när 10 stycken män lärde sig bygga en gärdsgård i trä och dessutom ta 1500 bilder på det som alla var lika oanvändbara.
Med tiden flyttade den där sydafrikanska tjejen som inte alls var sydafrikansk och hette Linnea till Sundsvall med Mathias och framgångssagan fortsatte. Utställning på fotomässan, konstiga projekt och tidningsjobb. Alltid tillsammans. Förutom en gång när radion kom och ville göra en intervju om vår utställning med Patronerna, då backade Matte och sa att jag skulle göra det själv. Det är nog enda gången han sagt nej.

Det har alltid funnits en trygghet i att ha honom där. Han har varit den jag ringt först om du fattar vad jag menar. Men nu ska han flytta från min soffa ner till Stockholm och sin Linnea. Det är väl att testa sina vingar tänker jag, fast jag vet att han redan lärt sig flyga.
Missförstå mig då rätt när jag tycker att det är kul att han flyttar, han behöver det. Därför gör det mig så glad att få säga:

Mathias, du kommer bli världen bästa pappa!

4 kommentarer:

johan 16 september 2010 kl. 12:16  

Fantastiskt fint! Man blir lite rörd.
Men, huvudfrågan blir ju;
Ska Mathias bli pappa? Alltså inom de närmsta 9 månaderna?
Eller var det bara ett konstaterande?

Kontakt 16 september 2010 kl. 16:05  

håller helt med ovan...!!!! dont leave me hanging

Linnéa Bergeld 18 september 2010 kl. 11:27  

Så fint Robin, sitter här med tårar rinnande nerför kinderna, är ju lite extra blödig nu för tiden... Barnet kommer få en fantastiskt bra extrapappa! Kramar

stefan f 13 oktober 2010 kl. 11:23  

fyfan vad fint skrivet.

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP