torsdag 17 april 2008

känd från tv

folk som går förbi vrider på huvudet. de tittar på mig.
vissa ler försiktigt och vinkar. någon vågar komma fram och säga att det var kul att se mig på tv.

i chinatown gick jag förbi ett tv-team. en trevlig man frågade om jag ville ställa upp på en kort intervju. på hans tröja stod det, china republic tv.
jag låtsades bli lite obekväm men gick tillslut med på att intervjuas.
han ställde frågor om olympiska spelen och kina.
när jag helt plötsligt svarade negativt på en fråga blev han fundersam.
-you think it's bad? sa han och tittade förvånat på mig.
jag började svettas, sa ord som, eeh eeh och bad om en omtagning.

hans förvåning visade sig inte vara så konstig eftersom han frågade om vad jag tyckte om den olympiska elden. (läs engelskans torch eye). varför han la till eye vet jag inte.
men hans uttal lät som torture. alltså tortyr.
jag gillar inte tortyr och tänkte att det har ju kina hållit på med förut så han kanske ville höra en åsikt om det inför stundande olympiska spel.
förvirringen var total, men det löste sig.
iklädd en thailändsk coca-cola t-shirt och ryggsäck såg jag ändå ut som en dum turist.
han fick svar på sina frågor. jag fick en öven en miljard tittare. en så kallad win-win situation.

i övermorgon kommer os-facklan till thailand. gifvetvis startar den i chinatown och letar sig förmodligen mot sukhumvit. dock blir jag inte förvånad om den kanske hamnar i grand palace hos kungen.

det är ändå skönt att intervjun inte stigit mig åt huvudet.

0 kommentarer:

  © Blogger template 'Photoblog' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP